Sunday, February 04, 2007

Setsubun

Spring started today according to the old calendar; so yesterday was Setsubun which means the end of winter. At major temples around the country, bean-scattering ceremony took place. Men and women of year scatter beans to drive away evil spirits, saying, “Fortune in and demons out.”

I visited Kenchoji Temple in Kamakura. Before bean-scattering ceremony, dance performance was dedicated there. The lion dance and “Kappore” dance were performed by more that sixty men and women. They act to preserve this Edo dance performance. It was interesting to perform Edo dance in Kamakura.

For more information about Setsubun, please access to my Web site:


http://www.realjapan.org/life/event/februaryevent.html


(Kappore Dance)

(Kappore Dance)

(Bean Scattering Ceremony)

(Bean Scattering Ceremony)

(Lion Dance)

1 comment:

Barba said...

Summary in Japanese (日本語要約)

【節分】
暦の上では今日から春が始まりました。だから、昨日は節分、冬の終わりでした。各地の主なお寺では豆まきが行われました。年男、年女が「福は内、鬼は外」といいながら、邪気を追い払うために豆を撒きます。
鎌倉の建長寺に行きました。そこでは、豆まきに先立って、舞の奉納がありました。獅子舞とかっぽれの踊りが60人以上の男女によって行われました。彼らは、この江戸芸を保存する活動をしています。江戸の舞を鎌倉で舞うのもおもしろいものです。